Goed om te weten: dit zijn de SEO trends voor 2024

Deel dit artikel

,

Advertorial - Of je nu een eigen bedrijf hebt of over een website beschikt waarmee je wat bijverdient: er zijn verschillende redenen om SEO in te zetten. De grootste reden is wel duidelijk: het genereren van meer bezoekers op je website. Voor ondernemers is dit een must; helemaal nu het aantal bedrijven in Nederland flink aan het stijgen is. Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends te ontdekken op het gebied van SEO. Om optimaal uit te pakken met zoekmachineoptimalisatie is het aan te raden om een SEO bureau in te schakelen voor je bedrijf. Toch kan het ook geen kwaad om zelf wat meer te weten te komen over de nieuwste trends op het gebied van SEO. In dit artikel lees je meer over de SEO trends van 2024.

User experience blijft een belangrijke factor binnen SEO
Kijken we naar 2023 dan zien we dat de user experience een belangrijk onderdeel is binnen de hedendaagse SEO. In 2024 wordt de user experience nog belangrijker, omdat je ervoor wil zorgen dat mensen zo lang mogelijk op je website blijven. Op basis daarvan zal Google namelijk beoordelen dat het een website is waar mensen graag komen, waardoor je plekje in de zoekmachine hoger zal worden.
Daarom is het een must om voor het nieuwe jaar begint je website goed te controleren op fouten en technische onzuiverheden. Duurt het bijvoorbeeld lang voordat je afbeeldingen of video’s geladen worden? En is je website daardoor traag? Grote kans dat mensen vertrekken naar een ander platform om de gewenste informatie te zoeken. Dat is funest voor je online vindbaarheid en uiteindelijk leads en zelfs omzet en winst. Werk aan de winkel dus!

Video is populair – ook binnen de zoekmachineoptimalisatie
We kunnen er al een hele tijd niet meer omheen: video content. Mede door de komst van videoplatform TikTok en de groeiende populariteit ervan moet je als ondernemer iets met video doen, wil je je website SEO gezien een upgrade geven. Dat kan anno 2024 van alles zijn: van korte instructievideo’s tot langere filmpjes waarbij je wat meer vertelt over de achtergrond van het bedrijf of een product.
Wat hierbij interessant is om te doen, is blogs met interessante content voorzien van een korte video. Veel bezoekers, met name jonge mensen, zullen eerder een korte video kijken dan een complete tekst lezen. Extra tip: upload de video op YouTube of een andere app en zorg voor een embedded variant ervan op je website. Daarvan wordt de website in ieder geval niet trager – een win-win voor je SEO.

Content blijft king: zorg voor kwalitatieve teksten op website
Video is dus erg belangrijk wanneer we het over SEO en vindbaarheid hebben, maar laten we het belang van content absoluut niet vergeten. In het nieuwe jaar is tekstuele content ook zeker een belangrijk onderdeel van een website met een hoge positie in Google. Hierbij gaat het om content waar mensen echt wat aan hebben. Vergeet loze lange teksten vol keywords en ga liever voor content vol kwaliteit, waarbij complete informatie rondom een bepaald onderwerp te vinden is.
Op die manier ziet Google jouw pagina en website als autoriteit, waardoor de kans op een hogere positie in de zoekmachine groter is. Neem de bestaande content dus flink onder de loep en vervang of pas aan waar nodig. Hierbij zal kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol spelen. AI is sowieso een heel interessant onderwerp om je als ondernemer eens in te verdiepen om te kijken wat het kan doen voor je bedrijf.

Voice search als slimme zet binnen SEO in 2024
Naast user experience, videocontent en tekstuele content met hulp van kunstmatige intelligentie is er nog een onderdeel van SEO dat niet meer weg te denken is: voice search. De laatste jaren maken we alsmaar vaker gebruik van voice search om iets te zoeken via de zoekmachines. De komst van spraakgestuurde apparaten zoals virtuele assistenten (denk aan Siri van Apple) maken dit soort zoekopdrachten alleen maar eenvoudiger.
De verwachting is dat er vanaf 2024 nog meer gebruik zal worden gemaakt van voice search om informatie op te zoeken. Daarom moeten professionals binnen SEO en ondernemers zich richten op long-tail zoekwoorden en meer natuurlijke uitspraken in plaats van korte woordgroepen die normaal getypt worden. Bij voice search wordt er op totale andere woorden en zinnen gezocht, puur omdat men dit uitspreekt. Een SEO bureau helpt je graag verder bij het toepassen van deze en de andere SEO trends voor 2024.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden