'Wijziging Google-zoekalgoritme helpt verspreiding nepnieuws'

Deel dit artikel

,

Google zou zijn zoekalgoritme de afgelopen tijd op zo'n manier hebben gewijzigd dat nepnieuws eenvoudig bovenaan de zoekresultaten kan komen te staan.

De zoekresultaten van Google worden meer dan tevoren gesorteerd op hoe waarschijnlijk het is dat gebruikers erop klikken of hebben geklikt, melden bronnen aan Business Insider. Daardoor kan nepnieuws nu regelmatig hoger in de zoekresultaten komen dan echt nieuws. Omdat het algoritme nepnieuws hoger waardeert, worden de automatische suggesties van Google ook aangetast, meldde Business Insider eerder.

Suggesties autocomplete
Wanneer gebruikers bijvoorbeeld zoeken op 'Michelle Obama is', geeft de zogenoemde autocomplete-functie van Google als bovenste suggestie 'Michelle Obama is a man'. Een zoekvraag naar Hillary Clinton levert als bovenste suggestie op dat de politica overleden is, met als bovenste zoekresultaten nepnieuws dat het vermeende overlijden van Clinton zogenaamd bevestigt.

Eeder deze week verwijderde Google antisemitistische suggesties uit zijn zoekmachine. Autocomplete gaf onder meer de suggestie "are jews evil?" (zijn Joden kwaadaardig?) bij het intypen van de woorden 'are' en 'jews'. De eerste vijf resultaten waren artikelen waarin wordt uitgelegd waarom Joden kwaadaardig zijn.

Nieuwe zoekvragen
Volgens Google is zo'n 15 procent van de zoekvragen die gebruikers dagelijks intikken nieuw. Daardoor kunnen 'onverwachte of onprettige' suggesties naar boven komen bij het zoeken, volgens Google. Het bedrijf zegt zijn algoritmes steeds aan te passen om dat te voorkomen.

Google-topman Sunar Pichai zei in november dat hij de verspreiding van nepnieuws wil tegengaan. Dat deed hij na de Amerikaanse verkiezingen, die volgens critici mogelijk mede zijn beïnvloed door de grote verspreiding van nepnieuws via onder meer Google en Facebook.

Geheim
"Vanuit ons perspectief moet er nooit een situatie ontstaan dat nepnieuws wordt verspreid, dus we willen dat zeker beter aanpakken", zei Pichai toen. Google houdt de precieze werking van zijn zoekalgoritme geheim.

Na de kritiek op nepnieuws paste Google al wel zijn 'in het nieuws'-sectie van zijn desktop-pagina aan. Waar de site eerder één relevant nieuwsartikel prominent boven zoekresultaten toonde, is dat nu altijd een evenredige verzameling van meerdere artikelen van verschillende bronnen.

Experts op het gebied van zoekmachines wijten de opkomst van nepnieuws aan het gebruik van zelflerende algoritmes. Ook Facebook gebruikt dergelijke techniek om artikelen aan zijn gebruikers aan te raden.

>> Lees het artikel van Business Insider (Engels)

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden