Vrijwel iedereen om mij heen doet zijn bankzaken met een app op een tablet of smartphone. Maar ik durf het niet aan, want is het wel veilig? Kan ik niet beter gewoon blijven internetbankieren op mijn laptop?
Erwin van der E.

Je bent niet de enige die terughoudend is, maar bankieren via een app is veiliger dan bankieren via een webbrowser. De Nederlandse Vereniging van Banken meldt dat er geen enkel geval van fraude als gevolg van het gebruik van een bank-app bekend is. Internetbankieren via een browser is minder veilig, omdat je (bijvoorbeeld via een phishingmail) naar een website gelokt kan worden die er weliswaar uitziet als die van jouw bank, maar die bedoeld is om jouw gegevens te stelen en zo je geld te bemachtigen.

Veilig
Bij een bank-app loop je dat risico niet. Maar download alleen een bank-app via de officiële appstore van jouw smartphone. Een bank-app is beveiligd met een cijfercode, een vingerafdruk of zelfs via gezichtsherkenning. Natuurlijk is het ook verstandig je smartphone of tablet zelf te beveiligen met een code, zodat bij verlies of diefstal niemand toegang heeft tot jouw telefoon.

Hoe kun je gaan bankieren via een app?
Kijk bij jouw eigen bank hoe je je moet aanmelden voor de mobiel bankieren-app. Nadat jij je hebt aangemeld voor mobiel bankieren, krijg je beveiligingscodes van de bank. Banken beveiligen hun mobiel bankieren erg goed. De Nederlandse bank apps zijn beveiligd met maatregelen die variëren van een limiet op de bedragen die met de bank-app kunnen worden overgeboekt, tot het weigeren van betalingen naar bankrekeningen die nog niet eerder door de rekeninghouder zijn gebruikt.

Tips
De Nederlandse Vereniging van Banken geeft verder nog de volgende tips voor alle online bankzaken:

  • Breng geen wijzigingen in het besturingssysteem van je telefoon of tablet aan door middel van jailbreaken (handeling die het mogelijk maakt om op een iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV softwaretoepassingen te laden die door de firma Apple niet erkend zijn), rooten (wat jailbreaken voor Apple is, is rooten voor Android), of hacken. Hiermee tast je ook de algehele beveiliging van het apparaat aan en maakt je kwetsbaar voor aanvallen op jouw telefoon en tablet.
  • Update regelmatig je mobiele apparaat en apps die er op de telefoon en/of tablet zitten volgens de laatste standaarden en gebruik hiervoor de officiële kanalen (zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play). Door dit regelmatig te doen, houd je jouw smartphone of tablet zo veilig mogelijk.
  • Als je jouw telefoon verliest of als hij gestolen is, meld dit dan zo snel mogelijk aan je provider en laat de simkaart zo snel mogelijk blokkeren en/of laat de telefoon leegmaken (wipen).
  • Installeer alleen programma’s en applicaties via officiële bronnen zoals de App Store, Market Place, App World en Google Play. Lees ook waarderingen van anderen over deze programma’s/applicaties.
  • Gebruik geen openbare wifinetwerken om in te loggen op het internetbankieren of je bank-app. Gebruik het mobiele netwerk van je provider.
  • Ontvang push-notificaties vanuit je bank-app. Je ontvangt dan automatisch berichten van jouw bank, bijvoorbeeld als het saldo verandert.
  • Controleer de website voor mobiel bankieren van de bank of deze beveiligd is en het juiste webadres (url) zichtbaar is. Het webadres moet correct gespeld zijn en beginnen met https://. De ‘s’ staat voor secured (=beveiligd). In sommige browsers (bijvoorbeeld Chrome) is https:// niet meer zichtbaar. Als je twee keer op de url in de adresbalk klikt, dan wordt https:// wel zichtbaar.
  • Klik niet op links in ongevraagde e-mails, ook al komen ze van jouw bank of een op het eerste gezicht betrouwbare organisatie.
  • Verwijder spam en verdachte mails zonder deze te openen.
  • Gebruik een wachtwoord of pincode voor de toegang tot je mobiele telefoon en tablet.
  • Gebruik een andere toegangscode voor jouw bank-app dan de toegangscode van je telefoon of tablet.
  • Bewaar geen pincodes, beveiligingscodes en dergelijke, zeker niet van mobiel bankieren, op je smartphone of tablet.
  • Deel beveiligingscodes en wachtwoorden van je telefoon en van mobiel bankieren niet met anderen.
  • Gebruik een uniek wachtwoord voor de toegang tot mobiel bankieren en een uniek wachtwoord voor jouw e-mailaccount.
  • Als je jouw telefoon voor onderhoud of reparatie tijdelijk moet afstaan, maak dan een back-up van alle gegevens en reset (herstel) de telefoon naar de originele fabrieksinstellingen of verwijder alle apps en gegevens. Verwijder eerst de simkaart en - indien aanwezig - de geheugenkaart (sd-card) uit de telefoon en houd deze bij je. Berg je simkaart veilig op! En verwijder apps die je niet gebruikt.